Čaj

Účinky černého čaje – 10 důvodů, proč jej pravidelně pít

Pijete černý čaj? Dáme vám 10 důvodů, proč jej do svého každodenního jídelníčku určitě zařadíte. Aneb jaké jsou účinky černého čaje.

Chuť černých čajů, která bývá výraznější než u zelených nebo bílých, nemusí vyhovovat každému. Díky delší oxidaci se vyznačují větší hořkostí a někdy i kyselou chutí. Ať patříte k lidem, kteří černý čaj milují, nebo k těm, kteří se od něj radši drží dál, následující řádky rozhodně stojí za přečtení. a právě díky způsobu jeho zpracování jsou účinky černého čaje na naše zdraví nesmírně pozitivní. Níže najdete 10 dobrých důvodů, proč si dopřát i pár šálků denně.

1. Zpomaluje stárnutí

Stejně jako ostatní druhy čaje i ten černý obsahuje velké množství antioxidantů. Ty působí na redukci volných radikálů v těle a podporují tak buněčné zdraví. Díky tomu mohou antioxidanty pomoci dokonce předcházet degenerativním onemocněním a některým formám rakoviny.

Na trhu najdeme hromadu různých doplňků obsahujících antioxidanty. Nejlepší způsob, jak je konzumovat, je však prostřednictvím jídla a nápojů, protože z této podoby jsme schopni vstřebat maximální objem. Některé výzkumy pak zjistily, že užívání doplňků s antioxidanty může poškodit vaše zdraví.

Vysoký obsah antioxidantů a polyfenolů pomáhá taky zabránit předčasnému stárnutí pokožky a zlepšuje její kvalitu, pomáhá redukovat vrásky a zlepšuje stav vlasů.

2. Zlepšuje zdraví srdce

Černý čaj obsahuje také flavonoidy, což je speciální druh antioxidantů. Kromě čaje bychom je nalezli i v zelenině, ovoci, červeném víně a hořké čokoládě. Flavonoidy prospívají zdraví srdce a jejich pravidelná konzumace může pomoci snížit riziko srdečních onemocnění, jako je vysoký krevní tlak a vysoký cholesterol. Jedna rozsáhlá studie zjistila, že lidé, kteří denně pijí čaj, mají přibližně o 8 % nižší riziko srdečních onemocnění a o 10 % nižší riziko závažných srdečních příhod.

Poznámka: čajem je v tomto případě myšlený pouze výluh z listů camellia sinensis (čajovníku čísnkého), tedy pravého čaje, nikoliv ovocných nebo rooibos nálevů.

3. Snižuje hladinu LDL cholesterolu

Tělo obsahuje dva lipoproteiny, které transportují cholesterol do celého těla - s nízkou hustotou (LDL) a s vysokou hustotou (HDL). LDL je považován za „špatný“, protože transportuje cholesterol do buněk v celém těle. HDL je považován za „dobrý”, protože naopak transportuje cholesterol pryč z buněk, aby byl odstraněn z krevního řečiště.

Nadměrné množství LDL lipoproteinů může způsobit hromadění cholesterolu v tepnách a způsobit usazeniny zvané plaky. Ty často přispívají k srdečnímu selhání nebo mrtvici. Vědci ale zjistili, že pití černého čaje významně snižuje LDL cholesterol, a to až o 4,64 mg/dl. Ještě lépe se pití čaje projevilo u  osob s vyšším rizikem kardiovaskulárních problémů.

4. Pomáhá se střevními problémy

Naše střeva jsou domovem obrovského množství bakterii. Zatímco některé jsou pro naše zdraví prospěšné a potřebujeme je, některé nám můžou způsobit potíže. Faktem je také to, že typ bakterií ve střevě může hrát důležitou roli při snižování rizika zánětlivých onemocnění střev, cukrovky 2. typu, kardiovaskulárních onemocnění, obezity a dokonce rakoviny.

Polyfenoly v černém čaji pomáhají udržovat zdravá střeva tím, že podporují rozmnožování dobrých bakterií a snižují aktivitu zdraví škodlivých bakterií. Zlepšený stav střevního mikrobiomu pak podporuje imunitu tím, že pomáhá opravovat výstelku trávicího traktu, který je jakousi bránou pro bakterie a víry způsobující různá onemocnění.

Při střevních potížích je vhodné pít čistě černé čaje bez příchutě a různých dalších složek, aby byl jejich účinek co nejrychlejší a nejefektivnější.

5. Pomáhá snižovat krevní tlak

Vysoký krevní je příčinou řady zdravotních potíží. Patří mezi ně zvýšené riziko srdečního a ledvinového selhání, mrtvice, ztráty zraku a ve vážných případech i infarktu. Nejúčinnější možností, jak vysokému krevnímu tlaku zamezit, je samozřejmě udržování zdravého životního stylu.

Přispět k němu může také pití černého čaje a čaje jako takého. Ten totiž napomáhá ke snížení stresu, který je jedním ze spouštěčů vysokého krevního tlaku. Mezi účinky černého čaje také patří podpora relaxaci a uvolnění. Ještě lepších výsledků dosáhnete, pokud do relaxačního cvičení zahrnete i samotný rituál přípravy čaje. K tomu je vhodný spíše sypaný černý čaj.

6. Snižuje hladinu cukru v krvi

Věděli jste, že cukrovka 2. typu, obezita, kardiovaskulární onemocnění, selhání ledvin a dokonce i deprese – to všechno může souviset s vysokou hladinou cukru v krvi?

Výzkumy naznačují, že pití černého čaje může pomoci snížit hladinu cukru v krvi po hlavním jídle nebo svačině. Lidé, kteří pili černý čaj, měli po jídle významně nižší hladinu cukru v krvi ve srovnání s těmi, kterým bylo podáváno placebo. Výsledky jiných studii zase naznačují, že černý čaj může pomoci zvýšit využití inzulínu v těle, zejména po jídle s vysokým obsahem cukru.

7. Zvyšuje energii a bdělost

Pokud potřebujete nabudit, ale zároveň nejste příznivci kofeinu, černý čaj je výbornou alternativou. Obsahuje relativně male množství kofeinu a aminokyselinu zvanou L-theanin, která zvyšuje aktivitu v mozku. Kombinace těchto dvou látek zlepšuje bdělost a soustředění a právě díky nižšímu obsahu kofeinu se snižuje i riziko příznaků jeho nadměrné konzumace - nervozita nebo bolesti hlavy. Velmi rychle a jednoduše si můžete připravit porcovaný čaj v sáčcích nebo pyramidkách.

Účastnící jedné studie měli za úkol konzumovat buď 250 ml černého čaje nebo stejné množství vody. Poté se vědci pokusili vyhodnotit stav jejich vnímání, pozornosti a schopnosti soustředit se. Testy exekutivních funkcí, trvalé pozornosti, paměti a matematických výpočtů ukázali, že ti, kteří konzumovali černý čaj, byli schopní vyřešit kognitivní úkoly výrazně rychleji, měli lepší paměť a dělali méně chyb.

8. Zmírňuje bolest hlavy

Jestli vás trápí lehké bolesti hlavy, zkuste proti nim bojovat černým čajem. Díky svému mírnému obsahu kofeinu stahuje krevní cévy, které jsou často zodpovědné za bolesti hlavy. Kofein přítomný v černém čaji může také pomoci zvýšit účinnost léků proti bolesti, jako je aspirin a ibuprofen.

Lidi, kteří ale čaj pijí běžně, by se ale tomuto způsobu měli raději vyhnout, jelikož černý čaj může, stejně jako káva, bolesti naopak i způsobit, a to při nadměrné konzumaci. Učinky černého čaje se totiž vcelku logicky nenásobí s množstvím, které konzumujete.

9. Zlepšuje zdraví ústní dutiny

Na rozdíl od jiných nápojů s kofeinem, které mohou obsahovat hromadu cukru, bylo prokázáno, že čaj je dobrý pro zdraví ústní dutiny. Studie ukázaly, že černý čaj obsahuje sloučeniny, které napadají škodlivé bakterie v ústech. Také omezuje produkci kyseliny, která má negativní vliv na zdraví zubů a nakonec způsobit kazy. Černý čaj sice nenahrazuje standardní postupy ústní hygieny, jako je čištění zubů a zubní nit, ale může poskytnout další podporu, pokud jde o zdraví úst.

10. Bojuje s nachlazením

Tak trochu očekávaně patří mezi účinky černého čaje i jeho asi nejtradičnější využití. Pokud se cítíte pod psa, dopřejte si šálek horkého čaje! Rada, kterou jste slýchavali jako děti a určitě i v dospělosti

Černý čaj může skutečně pomoci zmírnit příznaky běžného nachlazení, nebo dokonce nachlazení úplně odvrátit. Obsahuje katechiny s antivirovými vlastnostmi, které přispívají k prevenci běžných onemocnění, jako je nachlazení a chřipka.

Negativní účinky černého čaje

Pití černého čaje v mírném množství je obecně prospěšné pro většinu lidí. Není známo správné množství k pití. Složení a kvalita ostatních složek čajů (příchutě, ovocné složky, apod.) se může značně lišit. To ztěžuje nastavení standardní dávky. Pití velkého množství černého čaje – více než čtyři nebo pět šálků denně – však může způsobit zdravotní problémy. Zejména kvůli vedlejším účinkům kofeinu. Nežádoucí účinky černého čaje (nejčastěji ve vysokých množstvích) mohou zahrnovat:

  • úzkost, potíže se spánkem,
  • rychlejší dýchání,
  • bolest hlavy,
  • zvýšené močení,
  • nepravidelný srdeční tep,
  • nevolnost a zvracení,
  • nervozita a neklid,
  • zvonění v uších,
  • vysoký krevní tlak,
  • anémie.

Související příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *